Lexicon Pharmatheuticals Inc
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Das Unternehmen ist zwar von den ersten Umsätzen noch ein Stück entfernt, verfolgt aber einen interessanten Ansatz.
Die Idee hinter den neuen Substanzen ist die Beeinflussung des SGLT1/2-Rezeptor. Die Folge daraus, es wird vermeht Zucker über die Niere ausgeschieden.
Wie ich aus eigenen Gesprächen weiß, ist der Ansatz für die behandelnden Ärzte Grundsätzlich interssant. Inzwischen gibt es auch mehrere Hersteller, die diesen Weg verfolgen.
Bei Erfolg dieser Therapieoption wird Big-Pharma sicher davon profitieren, aber die neuen Produkte werden eines von vielen im Portfolio sein.
Für Lexicon sehe ich hier aber einen besonders großen Hebel, da die Substanz dann nicht ein Produkt ist, sondern DAS Produkt.
Natürlich habe ich hier auch ein besonders hohes Risiko!!!!
Für mich ist das Risiko bei diesen Substanzen aber einzugehen, zumal es bisher keine schweren Nebenwirkungen gibt, es bei Zulassung eine einfache und effektive Behandlungsoption ist und sich zusätzlich noch positiv auf das Gewicht des Patienten auswirkt.
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LX4211 Rapidly Lowered Blood Sugar and Increased GLP-1 and PYY,
Mediators of Glycemic and Appetite Control
The Woodlands, Texas, January 6, 2011 – Lexicon Pharmaceuticals, Inc. (Nasdaq: LXRX), a biopharmaceutical company focused on discovering breakthrough treatments for human disease, announced data from a recently completed clinical trial and mechanistic study of a solid oral dose formulation for LX4211, a dual inhibitor of sodium-glucose co-transporters 1 and 2 (SGLT1 and SGLT2).
Results from the study demonstrated that administration of a 300 mg solid oral tablet dose of LX4211, administered as two 150 mg tablets, significantly increased total GLP-1 (p=0.001), active GLP-1 (p=0.032) and PYY (p=0.004), important mediators of glycemic and appetite control as well as other metabolic parameters. Notably, single doses of LX4211 produced rapid and significant improvement in post-prandial glucose (PPG) and fasting plasma glucose (FPG), consistent with results seen in the previous Phase 2 study. Pharmacokinetic and pharmacodynamic data from the study indicated that the solid oral formulation worked as well as or better than the liquid formulation on key parameters of hormonal release, PPG and FPG. Lexicon plans to move the tablet formulation forward into a Phase 2b study in the second quarter of 2011.
“The significant elevations of GLP-1 levels observed in the study are particularly important given its established relevance in the treatment of diabetes,” said Brian Zambrowicz, Ph.D., executive vice president and chief scientific officer. “Newly observed in this study was the effect of LX4211 on increasing circulating levels of PYY. We believe the rapid reduction in blood sugar levels after meals, the increase in GLP-1 and the increase in PYY are all associated with SGLT1 inhibition by LX4211 in the gastrointestinal tract.”
PYY and GLP-1 are gastrointestinal-derived peptide hormones that have been associated with producing satiety and reducing food intake. PYY has been studied as an anti-obesity agent, and GLP-1 is a mediator of insulin and glucagon secretion. As nutrients enter the small intestine, PYY and GLP-1 are co-secreted into the circulation by neuroendocrine cells (L cells) of the gastrointestinal tract.
“We have established a solid tablet formulation suitable for further development and will continue to explore LX4211’s unique mechanism of action in the treatment of diabetes and the hormonal control of metabolism,” said Arthur T. Sands, M.D., Ph.D., president and chief executive officer. “We believe the results of this study provide further evidence that dual inhibition of SGLT1 and SGLT2 may provide enhanced glycemic control over SGLT2 inhibition alone, consistent with the remarkable results observed in our Phase 2a clinical trial of LX4211.”
About the Clinical Trial
The clinical trial compared a new solid oral dose formulation of LX4211 to the liquid dose formulation used in prior clinical trials of LX4211. The trial employed a randomized, triple-cross over design during which 12 patients with type 2 diabetes each received 300 mg of LX4211 in different dose forms. Patients were administered a single dose of two 150 mg tablets, six 50 mg tablets or a 300 mg liquid dose formulation in varying sequences at 5-day intervals over a total period of 15 days. Pharmacokinetic and pharmacodynamic measures were monitored at frequent time points at baseline and after administration of each of the three dose forms with baseline measures prior to dosing used as controls.
Additional details regarding the results from this latest clinical study will be presented on Monday, January 10, 2011 at the JP Morgan Healthcare Conference. A live webcast of the presentation will be available through Lexicon’s corporate website at www.lexpharma.com. An archived version of the presentation will be available for 30 days after the event.
About LX4211
LX4211 is an orally-delivered small molecule under development as a potential treatment for diabetes. LX4211 inhibits both sodium-glucose co-transporter type 1 (SGLT1) and sodium-glucose co-transporter type 2 (SGLT2). SGLT2 is a transporter responsible for most of the glucose reabsorption performed by the kidney. SGLT1 is a transporter responsible for glucose and galactose absorption in the gastrointestinal tract, and to a lesser extent than SGLT2, glucose reabsorption in the kidney. For more information on LX4211 please visit www.lexpharma.com.
About Lexicon
Lexicon is a biopharmaceutical company focused on discovering and developing breakthrough treatments for human disease. Lexicon currently has four drug candidates in development for autoimmune disease, carcinoid syndrome, diabetes, and irritable bowel syndrome, all of which were discovered by Lexicon’s research team. Lexicon has used its proprietary gene knockout technology to identify more than 100 promising drug targets. Lexicon has focused drug discovery efforts on these biologically-validated targets to create its extensive pipeline of clinical and preclinical programs. For additional information about Lexicon and its programs, please visit www.lexpharma.com.
Safe Harbor Statement
This press release contains “forward-looking statements,” including statements relating to the characterization of the results observed in the referenced clinical trial and prior clinical trials of LX4211 as positive or remarkable, the mechanism of action of LX4211, and the potential therapeutic and commercial potential of LX4211 generally. This press release also contains forward-looking statements relating to Lexicon’s growth and future operating results, discovery and development of products, strategic alliances and intellectual property, as well as other matters that are not historical facts or information. All forward-looking statements are based on management’s current assumptions and expectations and involve risks, uncertainties and other important factors, specifically including those relating to Lexicon’s ability to successfully conduct clinical development of LX4211 and preclinical and clinical development of its other potential drug candidates, advance additional candidates into preclinical and clinical development, obtain necessary regulatory approvals, achieve its operational objectives, obtain patent protection for its discoveries and establish strategic alliances, as well as additional factors relating to manufacturing, intellectual property rights, and the therapeutic or commercial value of its drug candidates, that may cause Lexicon’s actual results to be materially different from any future results expressed or implied by such forward-looking statements. Information identifying such important factors is contained under “Factors Affecting Forward-Looking Statements” and “Risk Factors” in Lexicon’s annual report on Form 10-K for the year ended December 31, 2009, as filed with the Securities and Exchange Commission. Lexicon undertakes no obligation to update or revise any such forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise.
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Das gesamte Phase-III-Programm für BI 10773, das im Sommer 2010 anlief, soll etwa 10.000 Patienten einschließen, heißt es. Wenn die Daten stimmen, könnte die Zulassung in Europa und den USA 2013 beantragt werden
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Indications
Diabetes
Stage of Development
Phase 2
Clinical Status
Lexicon has completed a Phase 2 study of LX4211 in patients with type 2 diabetes mellitus. In this study, once daily administration of LX4211 lowered the accumulation of glucose in the body, reduced caloric load and provided improvements in glycemic control, demonstrating statistically significant improvements in the primary endpoints as well as demonstrating improvements in multiple secondary efficacy endpoints.
The recently completed study was a four-week, randomized, double-blind, placebo-controlled study in 36 patients with type 2 diabetes. Patients were randomized to receive either placebo (n=12) or LX4211, 150 mg (n=12) or 300 mg (n=12), once daily for 28 days. Patients were sequestered, provided a controlled diet and monitored closely throughout the study period.
There was a marked decrease in fasting plasma glucose throughout the treatment period in both dose groups, with reductions at week four of 53.4 mg/dl and 65.9 mg/dl in the 150 mg and 300 mg dose groups, respectively, as compared to 15.1 mg/dl for placebo. These decreases in fasting plasma glucose relative to placebo were statistically significant for both LX4211 dose groups (p=0.001 and p<0.001, respectively). Notably, a substantial percentage (42%) of patients in the 300 mg dose group achieved fasting plasma glucose levels of <105 mg/dl at week four of dosing as compared to placebo (p=0.037).
Importantly, after only four weeks of dosing, average percent hemoglobin A1c (HbA1c), a measure of blood glucose levels over time, was significantly reduced by 1.15 in the 150 mg dose group (p=0.036) and by 1.25 in the 300 mg dose group (p=0.017), as compared to 0.49 in the placebo group. HbA1c levels were reduced to less than or equal to 7% for half the patients in both dose groups; baseline levels were 8.22%, 8.50% and 8.20% for the 150 mg, 300 mg, and placebo groups, respectively. Patients in both dose groups also exhibited significantly improved glucose tolerance in response to oral glucose tolerance testing as compared to patients receiving placebo (p<0.001 for both dose groups), as measured by area under the curve (AUC). Consistent with the mechanism of action of LX4211, there was also a significant, dose-dependent increase in 24-hour urinary glucose excretion throughout the study period relative to placebo in both dose groups (p<0.001 at all time points measured).
With respect to broader metabolic and cardiovascular safety parameters, patients in both dose groups showed weight reduction accompanied by decreased blood pressure and triglycerides relative to placebo. LX4211 demonstrated a favorable safety profile in the study with no dose-limiting toxicities. Adverse events were generally mild and equally distributed across all groups, including the placebo group.
Previously, Lexicon successfully completed a Phase 1 clinical trial of LX4211. Initial results in healthy volunteers demonstrated a dose-dependent increase in urinary glucose excretion. LX4211 also demonstrated a favorable pharmacokinetic profile supporting the potential for once daily dosing.
Overview
LX4211 is an orally-delivered small molecule under development as a potential treatment for diabetes, which functions as a dual inhibitor of both sodium glucose transporter 1 (SGLT1) and sodium glucose transporter 2 (SGLT2).
SGLT1 is the primary transporter for absorption of glucose and galactose in the gastrointestinal (GI) tract. Although humans and mice with inactivating mutations in SGLT1 can experience glucose-galactose malabsorption, no GI side effects have been observed with pharmacological inhibition of SGLT1 with LX4211 to date.
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The Woodlands, Texas, June 27, 2011 – Lexicon Pharmaceuticals, Inc. (Nasdaq: LXRX), a biopharmaceutical company focused on discovering breakthrough treatments for human disease, announced today that the company presented clinical data from a mechanistic study of LX4211, a dual inhibitor of sodium glucose transporters 1 and 2 (SGLT1 and SGLT2), in patients with type 2 diabetes at the 71st Scientific Sessions of the American Diabetes Association (ADA) in San Diego, California. In addition, the company announced that it has commenced enrollment of patients with type 2 diabetes in its Phase 2b clinical trial of LX4211.
Data from the mechanistic study demonstrated that a single dose of LX4211 significantly increased circulating levels of GLP-1 (active and total) and PYY, important regulators of glycemic and appetite control. For more information on this program or to download a copy of the poster from the ADA meeting, please visit www.lexpharma.com.
The Phase 2b trial is a randomized, double-blind, placebo controlled study of LX4211 in approximately 285 adult patients (18-75 years) with type 2 diabetes who are not adequately controlled on metformin monotherapy. Patients will be administered LX4211 in combination with standard metformin therapy over 12 weeks. Doses will include 75 mg once daily, 200 mg once daily, 200 mg twice daily, 400 mg once daily or placebo. The primary endpoint of the study is the change from baseline in HbA1c at Week 12. Secondary endpoints will include percentage of patients achieving HbA1c < 7%, and changes in fasting plasma glucose, 3-hour glucose tolerance test, weight, blood pressure, and triglycerides. The study will be conducted at approximately 50 sites in the United States. For additional information on this study, please see www.clinicaltrials.gov (ID NCT01376557).
About LX4211
LX4211 is an orally-delivered small molecule under development as a potential treatment for diabetes. LX4211 inhibits both sodium-glucose co-transporter type 1 (SGLT1) and sodium-glucose co-transporter type 2 (SGLT2). SGLT2 is a transporter responsible for most of the glucose reabsorption performed by the kidney. SGLT1 is a transporter responsible for glucose and galactose absorption in the gastrointestinal tract, and to a lesser extent than SGLT2, glucose reabsorption in the kidney. For more information on LX4211, please visit www.lexpharma.com.
About Lexicon
Lexicon is a biopharmaceutical company focused on discovering breakthrough treatments for human disease. Lexicon currently has four drug candidates in mid-stage development for diabetes, irritable bowel syndrome, carcinoid syndrome and rheumatoid arthritis, all of which were discovered by Lexicon’s research team. Lexicon has used its proprietary gene knockout technology to identify more than 100 promising drug targets. Lexicon has focused drug discovery efforts on these biologically-validated targets to create its extensive pipeline of clinical and preclinical programs. For additional information about Lexicon and its programs, please visit www.lexpharma.com.
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Die Anzahl der Typ-2-Diabetiker nimmt ständig zu. Dies veranlasst die pharmazeutische Industrie, nach neuen Ansatzpunkten der Diabetesbehandlung zu forschen. Hierbei werden derzeit Arzneistoffe, die die SGLT-Proteine (Sodium dependent GLucose Transport) beeinflussen, klinisch getestet. Für die Rückresorption der Glukose im proximalen Tubulus der Nephrone zeichnen zwei Typen von Transporterfamilien verantwortlich: SGLT1- und SGLT2-Proteine. Während die SGLT1- Transporter, die für 10 % der Glukoserückresorption verantwortlich sind, pro Molekül Glukose 2 Na-Ionen rückresorbieren, transportieren die SGLT2-Transporter (90 %ige Rückresorptionsquote) Glukose und Na-Ionen im Verhältniss 1:1 (a. Abbildung). Die Diffusion der Glukose aus der Tubuluszelle in das Interstitium erfolgt durch die transmembranären Glukose (GLUT) -Transporter (s. Abb1). Entscheidend für die Entwicklung von spezifischen SGLT-2-Inhibitoren ist auch die Tatsache, dass die SGLT1-Transporter eine wesentlich höhere Affinität zur Glukose aufweisen als die SGLT2-Transporter.
Wird nun durch SGTL2-Hemmer der renale natriumabhängige Glukosetransporter Typ 2 blockiert, so kommt es zur erhöhten Glukoseauscheidung im Harn, wobei die Blutglukosewerte bis zu 30 mg/dl gesenkt werden. Die Hemmung des SGLT2-Proteins funktioniert unabhängig von der Insulinproduktion der Bauchspeicheldrüse, auch wenn diese kein Insulin mehr produziert. Ebenfalls unbeeinträchtigt bleibt die Wirkung der SGLT2-Transporter von einer etwaig bestehenden Insulinresistenz. Auch die Gefahr einer Hypoglykämie ist nicht gegeben, da die SGLT1-Transporter, die eine höhere Affinität zur Glukose aufweisen, von den SGLT2-Hemmern nicht beeinflusst werden: Es wird immer genügenden Glukose resorbiert. Durch die Nicht-Beeinflussung der SGLT1-Proteine ist auch die Gefahr der Störung des Elektolythaushaltes nicht gegeben. Ein weitere Vorteile durch die Hemmung der SGLT2-Proteine ist der Kalorienverlust durch die erhöhte Ausscheidung von Glukose.
Momentan befinden sich 2 SGLT2-Inhibitoren in klinischen Studien: Dapagliflozin (Bristol-Myers Squibb) sowie Canagliflozin (Johnson&Johnson). Welche Auswirkungen eine längerwirkende Glukosurie haben wird, ist Gegenstand weiterer klinischer Untersuchungen. Bislang wurde eine häufigere Infektion des Urogenitaltraktes festgestellt als unter Plazebotherapie. Dies könnte mit dem erhöhten Glukosegehalt des Urins erklärt werden, der für das Wachstum von Mikroorganismen vorteilhaft ist.
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Wenn die Substanz wirklich die Marktreife erreicht, ist sie sicher erfolgreich. Für eine gute Vermarktung spricht die Kooperation speziell mit Astra-Zeneca, in der Vermarktung ist Astra-Zeneca schon viele Jahre stets erfolgreich gewesen.
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KÖLN (urm). Mit dem selektiven SLGT (sodium dependent glucose transporter) -2-Hemmer Dapagliflozin eröffnet sich bei Diabetikern erstmals die Möglichkeit, erhöhte Blutzuckerspiegel zu senken, indem man die Glukoseausscheidung über den Harn pharmakologisch steigert.
Dies geschieht durch die Hemmung von SLGT-2, welcher in der Niere für die proximal-tubuläre Rückresorption von Glukose verantwortlich ist.
Zucker im Urin - ist das eher gut oder eher schlecht? Allein mit dieser Frage hätte man sich vor Kurzem noch als medizinischer Dilettant geoutet. Denn ein solcher Nachweis galt lange Zeit als nahezu untrügliches Zeichen eines Diabetes mellitus.
Ab einem Wert von 180 mg / dl gelangt Zucker in den Endharn
Übersteigt der Blutzucker ab einem Wert von etwa 180 mg / dl die Nierenschwelle, sind die körpereigenen Rückresorptionssysteme überfordert und Zucker gelangt in den Endharn. Künftig jedoch darf man die Frage stellen und wird sie auch differenziert beantworten müssen.
Mit der bald zu erwartenden Einführung eines selektiv wirksamen SLGT-2-Hemmers zielt man nun nämlich darauf ab, die ansonsten pathologische Glukoseausscheidung aktiv zu fördern. Dass dies möglich ist, hat der Düsseldorfer Diabetologe Professor Stephan Martin anhand von Studiendaten deutlich gemacht.
So steigt unter der Gabe von Dapa gliflozin nicht allein die Glukose ausscheidung dosisabhängig an, es kommt auch zu einem signifikanten Abfall des HbA1c-Wertes in einer Größenordnung von einem Prozentpunkt, berichtete Martin auf einem Symposium der Unternehmen AstraZeneca und Bristol-Myers Squibb in Köln.
Gewichtsverlust: Ein positiver Nebeneffekt
Zudem verlieren die Patienten auch nennenswert an Gewicht - bei den oft übergewichtigen Typ-2-Diabetikern ein wünschenswerter Effekt.
Ob und in welchem Maße sich die innovative Therapieoption in der Praxis durchsetzen wird, dürfte entscheidend vom Nebenwirkungsspektrum abhängen. Weil Zucker - auch im Urin - ein guter Nährboden für Bakterien ist, galt einem potenziellen Infektionsrisiko von Anfang an große Aufmerksamkeit.
Von Martin vorgestellte Studienergebnisse geben in Sachen Harnwegsinfektionen zwar eine gewisse Entwarnung. Jedoch kam es zu einer deutlich erhöhten Rate von Genitalinfekten.
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Die Behörde folgt damit der im Juli 2011 ausgesprochenen mehrheitlichen Empfehlung eines Berater-Ausschusses.
Die FDA verlangt von den Unternehmen Bristol-Myers Squibb und AstraZeneca weitere Daten zur Klärung des Nutzen/Risiko-Profils, insbesondere im Hinblick auf das Risiko für Brust- und Blasenkrebs.
Dapagliflozin hemmt den Subtyp 2 des Natriumglucose-Transportproteins (SGLT2), wodurch es zur Ausscheidung von Blutzucker über den Harn kommt.
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Etwa 180 Liter Primärharn täglich bildet ein durchschnittlicher Erwachsener in seinen Nieren. Darin enthalten sind 180 g Glukose. Etwa 90 Prozent dieser Glukose wird in den Nieren durch den Sodium-Glucose Transporter-2 (SGLT-2) rückresorbiert.
Hier setzt ein neues Therapieprinzip für Diabetiker an: SGLT-2-Hemmer verringern die Rückresorption und in Folge wird mehr Glukose über den Harn ausgeschieden. Hierdurch sinkt der Blutzuckerspiegel und zudem verlieren die Behandelten an Gewicht.
Mehrere SGLT-2-Hemmer sind zurzeit in der klinischen Prüfung. Am weitesten fortgeschritten ist dabei Dapagliflozin (vorgesehener Handelsname Forxiga). Das Arzneimittel wird von AstraZeneca und Bristol-Myers Squibb gemeinsam entwickelt.
Der zuständige Beratungsausschuss der EMA (European Medicines Agency) hatte in der vergangenen Woche empfohlen, Dapagliflozin in Europa zuzulassen.
Die EMA-Experten haben dabei anders entschieden als ihre US-Kollegen von der FDA, die im Januar die Marktzulassung von Dapagliflozin wegen Sicherheits-Bedenken - zumindest vorläufig - abgelehnt hatten.
Ursprungssubstanz aus Apfelbaumrinde
Der Therapieansatz, bei Diabetikern die Zuckerausscheidung über die Nieren zu fördern, ist nicht neu. Schon Mitte des 19. Jahrhunderts wurde Phlorizin - ein Naturprodukt aus der Rinde von Apfelbäumen - dazu geprüft.
Die Substanz hemmt jedoch außer SGLT-2 auch den Transporter SGLT-1 in Niere und Darm und führt zu Diarrhö. Zudem war der Wirkstoff durch eine extrem kurze Halbwertszeit nicht praktikabel zu verwenden.
Durch eine Veränderung des Phlorizin-Moleküls hemmt die Substanz Dapagliflozin spezifisch SGLT-2 und hat nach oraler Gabe eine Halbwertszeit von 17 Stunden.
In einer Studie mit 546 Patienten wurde die Wirksamkeit der Substanz in Kombination mit Metformin (1500 mg am Tag oder mehr) geprüft.
Dabei senkte Dapagliflozin den HbA1c binnen 24 Wochen je nach Dosis im Mittel um zusätzlich 0,7 bis 0,8 Prozentpunkte (Lancet 2010; 375: 2223).
Ähnliche Effekte auf den HbA1c wurden mit einer Add-on-Therapie mit dem Sulfonylharnstoff Glimeperid erzielt (Diab Obes Metab 2011; 13: 928).
Die Therapie mit Dapagliflozin hatte in Studien zudem einen leichten antihypertensiven Effekt. Auch verlieren die Patienten unter der Behandlung an Gewicht.
In einer Studie mit Typ-2-Diabetikern führte Dapagliflozin in zwölf Behandlungswochen zur einer moderaten Glukosurie von 52 bis 85 g Uringlukose am Tag, was einem täglichen Energieverlust von 200 bis 300 kcal entspricht. Infolgedessen nahmen die Patienten denn auch in den drei Monaten Behandlung 1,3 bis 2 kg ab.
Krebsrisiko soll geklärt werden
An unerwünschten Wirkungen gab es unter der Therapie mit der Substanz vermehrte Harnwegsinfektionen. Außerdem müssen die Patienten vermehrt Urin ausscheiden, was etwa einen zusätzlichen "shot" täglich ausmacht.
Das Therapieprinzip hängt von der Nierenfunktion ab, die Wirksamkeit bei Niereninsuffizienz ist daher verringert. Bei Patienten mit moderater bis schwerer Niereninsuffizienz wird das Arzneimittel daher nicht empfohlen.
Die EMA betont in ihrer Mitteilung zum Zulassungsverfahren, dass in Studien insgesamt die Krebsrate bei Patienten unter Dapagliflozin im Vergleich zu Kontrollen nicht erhöht war.
Sicherheitsbedenken gibt es wegen einer etwas erhöhten Rate an Blasenkrebs (0,16 vs 0,03 Prozent bei Kontrollen) und Brustkrebs (0,4 vs 0,22 Prozent). Die Vorteile des Präparats würden aber die Nachteile aufwiegen, so die EMA.
Sie will das mögliche Risiko engmaschig kontrollieren. Der Hersteller wurde aufgefordert, das Krebsrisiko in einer epidemiologischen Studie zu klären.
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Conference Call and Webcast at 10:00 a.m. Eastern Time
The Woodlands, Texas, June 25, 2012 – Lexicon Pharmaceuticals, Inc. (Nasdaq: LXRX), announced today that LX4211, an investigational, oral, dual inhibitor of sodium glucose transporters 1 and 2 (SGLT1 and SGLT2), showed substantial, dose-dependent, statistically-significant reductions in hemoglobin A1c (HbA1c) in a Phase 2b trial in patients diagnosed with poorly-controlled type 2 diabetes who were concurrently treated with metformin, an established diabetes therapy. LX4211 treatment also produced significant reductions in body weight and blood pressure. Importantly, LX4211 treatment had a favorable safety profile and was well tolerated in the study.
LX4211, a unique dual inhibitor, reduces the amount of glucose that enters the bloodstream from the gastrointestinal (GI) tract by inhibiting SGLT1, the major transporter responsible for glucose absorption, and enhances glucose excretion in the urine by inhibiting SGLT2, the major transporter responsible for glucose reabsorption by the kidney. Lexicon has previously demonstrated that SGLT1 inhibition by LX4211 increases GLP-1 and PYY, GI hormones associated with glycemic control and appetite.
“New diabetes therapies will need to help patients safely control blood sugar and address other metabolic parameters that play a role in this pervasive disease,” said Dr. Arthur Sands, president and chief executive officer of Lexicon. “The positive results obtained when LX4211 is combined with metformin suggest it has the potential to make a meaningful contribution to diabetes care.”
In this 12-week dose-ranging study conducted in over 50 centers in the United States, 299 patients with poorly controlled type 2 diabetes on metformin therapy were randomized to receive either LX4211 or placebo. The primary endpoint of the study was the change in HbA1C, a measure of glycemic control, from baseline to week 12. LX4211 was administered at doses of 75 mg QD, 200 mg QD, 200 mg BID and 400 mg QD. Top-line results showed that patients in the LX4211 treatment arms had mean HbA1C reductions from baseline of 0.43, 0.52, 0.79 and 0.95 percent, respectively (p<0.001 for all treatment arms). In patients randomized to placebo, HbA1C decreased by 0.09 percent.
Adverse events were generally mild to moderate, and the overall incidence of adverse events with LX4211 was similar to placebo. There were four serious adverse events, none attributed to treatment, which were equally distributed across treatment groups and placebo. Importantly, there were no hypoglycemic events reported.
"We believe the encouraging results obtained from this study further differentiate LX4211 from the SGLT2-selective inhibitors currently in development,” said Dr. Brian Zambrowicz, Lexicon’s chief scientific officer. “The enhanced glycemic control and favorable safety profile observed in this study are characteristics we believe are related to LX4211’s dual mechanism of action.”
“We are targeting Phase 3 initiation for the first half of 2013,” said Dr. Pablo Lapuerta, chief medical officer at Lexicon. “Further development of LX4211 in type 2 diabetes will focus on demonstrating long-term benefits in glycemic and metabolic parameters and reduction in cardiovascular risk.”
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Zum Jahresende 2013 war Beginn Phase III für SGLT1/2 Hemmer angekündigt.
Klar, dass dafür der Big Pharma Partner gebraucht wird. Was passiert, wenn der nun endlich verkündet wird? Sollte man da nicht noch schnell einsteigen? Was meinen denn die Experten hier?
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Die machen gerade auch noch eine P2 bei Diabetes I, Ergebnisse von Sands für ANFANG April angekündigt. Davor wird nichts passieren. Pendelkurse 1,70-1,95 $.
Die pokern wirklich sehr hoch und haben anscheinend ein sehr gutes Blatt. Haben dazu wahrscheinlich mehrere Interessenten aus Big Pharma an der Angel. Je weiter sie alleine kommen, umso teurer wird die Lizenz werden. Jetzt schon P2 erfolgreich bei Diabetes II gelaufen, kostet schon einige 100 Mios. Bei P3 könnten es schnell dreistellige Mios werden.
Andererseits hat sich die Firma gerade stark verschlankt und die Forschung abgebaut und somit hübsch für einen Bewerber gemacht. Das Management verkauft seine Stücke bisher nicht. Wie gesagt, ein Pokerspiel. Sands hat seinen Rückzug schon angekündigt. Passt auch alles auf eine mögliche Übernahme, die bei der geringen MK wohl billiger als eine Vermarktungskooperation käme. Interessiert wohl allein LX 4211. Die anderen Sachen scheinen weiniger wichtig. Also abwarten und Tee trinken.
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LEXICON will eine Phase 3-Studie in T1DM Ende 2014 starten. Der primäre Endpunkt soll der HbA1c sein. Das Ziel ist aber auch die Reduktion der Hypoglykämien.
Hintergrund: LEXICON sucht seit Jahren nach einem Partner, aber bisher ohne Erfolg. Weitere SGLT2-Inhibitoren, welche in T1DM untersucht werden sind EMPAGLIFLOZIN und DAPAGLIFLOZIN in der Phase 2.
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Die Studie untersuchte pp-Glukose nach einem standardisierten Essen als Ausgangswert und nach 7 Tagen Behandlung. Es zeigte sich, dass LX-4211 die pp-Glukose-AUC (-15min bis 4h) um 9,4mmol/l [ca. 180mg/dl) gegenüber PLAZEBO reduziert. Dies war auch bei Patienten der Stufe 3b (GFR<45 ml/min/1.73m2) einer moderaten Nierenschädigung (n = 14) der Fall. LX-4711 reduzierte gleichzeitig den NüBz und erhöhte signifikant das GLP-1.
Es gab keine pharmakokinetischen Unterschiede von LX-4211 zwischen den Stufen 3a und 3b bzgl. der Nierenschädigungen. Es gab keine schweren Nebenwirkungen oder Studienabbrüche aufgrund von Nebenwirkungen. (ADA2014, 132-LB, Lapuerta)
Hintergrund: Ungefähr 20-30% der T2DM leiden an einer moderaten bis schweren Nierenschädigung. Dies könnte in der Zukunft ein Hauptunterscheidungsmerkmal in der Klasse der SGLT2-Inhibitoren sein.
So sind INVOKANA und FORXIGA nur eingeschränkt bei Nierenschädigungen einsetzbar und haben keinen Einfluss auf die pp-Glukose.
LEXICON konnte auch einen Effekt von LX-4211 auf SGLT1 im Darm zeigen, bei dem die Aufnahme der Glukose reduziert und die GLP-1-Ausschüttung beeinflusst wird. Dies könnte sehr wichtig werden für Patienten mit eingeschränkten Nierenfunktionen. Allerdings sucht LEXICON immer noch Partner, damit LX-4211 mit der Phase 3 starten kann.
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Die Studie (12 Wochen) untersucht 400mg LX4211 vs. PLAZEBO in T1DM (n = 76; < 30 Jahre mit einem HbA1c > 9%).
Das Ziel ist die Überlegenheit gegenüber PLAZEBO als Zugabe zu Insulin bzgl. der HbA1c-Reduktion. Sekundäre Endpunkte beinhalten die Variabilität im Blutzucker und die Insulindosis.
Hintergrund: LEXICON möchte dabei ohne Partner arbeiten und die Phase 3 gegen Ende 2014 starten. Weitere SGLT2-Inhibitoren, welche in T1DM untersucht werden sind FORXIGA (Phase 3 startet demnächst) und INVOKANA (Phase 2), sowie EMPAGLIFLOZIN (Phase 2).
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Lexicon Announces Proposed Common Stock Offering
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The Woodlands, Texas, November 19, 2014 – Lexicon Pharmaceuticals, Inc. (Nasdaq: LXRX) today announced that it commenced an offering to sell, subject to market and other conditions, $50,000,000 of shares of its common stock pursuant to an effective shelf registration statement in an underwritten public offering. Lexicon also intends to grant the underwriters a 30-day option to purchase up to $7,500,000 of additional shares of common stock. All of the shares in the offering are to be sold by Lexicon. J.P. Morgan Securities, LLC and Goldman, Sachs & Co. will be acting as joint book-runners for the offering and Needham & Company, LLC and Stifel, Nicolaus & Company, Incorporated will be acting as co-managers for the offering.
This press release does not constitute an offer to sell, or the solicitation of an offer to buy, these securities, nor will there be any sale of these securities in any state or jurisdiction in which such offer, solicitation or sale is not permitted. The offering of these securities will be made only by means of a preliminary prospectus supplement and accompanying prospectus forming a part of the effective shelf registration statement, copies of which may be obtained from J.P. Morgan Securities LLC via Broadridge Financial Solutions, 1155 Long Island Avenue, Edgewood, New York 11717, or by telephone at 866-803-9204 or from Goldman, Sachs & Co., 200 West Street, New York, NY 10282, Attention: Prospectus Department, or by telephone at 866-471-2526 or by e-mail at prospectus-ny@ny.email.gs.com.
The issuer has filed a registration statement (including a prospectus) with the Securities and Exchange Commission for an offering to which this communication relates. Before you invest, you should read the prospectus in that registration statement and related preliminary prospectus supplement and other documents that the issuer has filed or will file with the Securities and Exchange Commission for more complete information about the issuer and this offering. You may get these documents for free by visiting EDGAR on the Securities and Exchange Commission’s website at www.sec.gov. Alternatively, you may obtain a preliminary prospectus supplement and accompanying prospectus as indicated above.
About Lexicon
Lexicon is a biopharmaceutical company focused on developing breakthrough treatments for human disease. Lexicon has clinical-stage drug programs for diabetes, carcinoid syndrome, and other indications, all of which were discovered by Lexicon’s research team. Lexicon has used its proprietary gene knockout technology to identify more than 100 promising drug targets.
Safe Harbor Statement
This press release contains “forward-looking” statements, including statements related to Lexicon’s expectations regarding the completion, timing and size of the proposed offering and private placement. Any statements contained in this press release that are not statements of historical fact may be deemed to be forward-looking statements. Words such as “will,” “intends” and similar expressions are intended to identify these forward-looking statements. There are a number of important factors that could cause Lexicon’s results to differ materially from those indicated by these forward-looking statements, including risks and uncertainties related to market conditions and the satisfaction of customary closing conditions related to the proposed public offering. There can be no assurance that Lexicon will be able to complete the proposed public offering or private placement on the anticipated terms, or at all. Additional risks and uncertainties relating to the proposed public offering and the private placement, Lexicon and its business can be found under the heading “Risk Factors” in Lexicon’s filings with the Securities and Exchange Commission, including its annual report on Form 10-K for the year ended December 31, 2013, and under the heading “Risk Factors” in the preliminary prospectus supplement related to the proposed public offering of common stock to be filed with the Securities and Exchange Commission. Unless required by applicable law, Lexicon undertakes no obligation to update or revise any such forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise.